قبل از هرچیز یک تاریخچه مختصر از پیدایش تا تولید پراید بگیم

پراید Pride یک خودروی سدان ‌کامپکت است که تولید آن در کره جنوبی به ترتیب با نام‌های فورد فستیوا و پراید آغاز شد.

آغاز تولید در ایران

تولید این خودرو از سال ۱۳۷۲ در ایران توسط شرکت سایپا در دومدل سدان و هاچ‌بک تحت عنوان صبا و نسیم آغاز شد.

البته توسعه پراید با تغییر تقریبی ظاهری و تولید آن به نام های 131، 132، 111 ،151 و تغییر جزئی در کابین از جمله داشبورد و صندلی ها و همچنین تغییر جزئی در کف خودرو و قالب کفپوش خودرو به فروش قابل توجه و افزایش قیمت این محصول منجر شد که ایلیا بست در ادامه مطلب به آن خواهد پرداخت.

مدل‌های اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد.

ماجرای راه نیافتن پراید به اروپا

این خودرو در زمان ساخت به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات به آمریکا و اروپا را بگیرد.

پراید در ایران به دلیل ارزانی هزینه ساخت برای سایپا و قطعات جانبی سال‌ها فروش خوبی داشته‌است اما اکنون با مقایسه فناوری خودروهای جدید با قیمت کمتر در کشورهای خارجی با قیمت هنگفتی در ایران به فروش می‌رود برای مثال مدل‌های هیوندای اکسنت، شورلت سونیک، فورد فیستا، تویوتا یاریس، هوندا فیت، کیا فورت و نیسان سنترا از ارزان قیمت‌ترین خودروهای این شرکت‌ها هستند. این موارد باعث انتقادات فراوانی به این خودرو در سال‌های گذشته شده‌است.

پراید به موزه پیوست

پس از سال‌ها جدال بر سر این خودرو ، تولید پراید در تیرماه ۱۳۹۹ متوقف شد.هوووف بالاخره موفق شدیم به تولیدش پایان بدیم.

ناگفته نماند که سازمان پزشکی قانونی خودروهای خانواده پراید را رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی دانسته‌است و همین امر انتقادهایی رو به دنبال داشت که نهایت منجر به توقف تولید این محصول شد.

تغییرات هزینه بر برای مصرف کننده

با تغییراتی که در مدل های مختلف پراید صورت گرفت موجب پدیدار شدن اجناس متغییری برای چند مدل پراید شد.

یکی اینکه صندلی ها در هر مدل شاخصه های متغییری داشتند مثلا صندلی های خودرو نسیم با مدل 111 که برگرفته از همان مدل بود فرق داشت و همین امر موجب پدیدار شدن محصول جدیدی به نام روکش صندلی 111 شد.

همچنین کفپوش های مدلهای مختلف با هم متفاوت بودند به طور مثال کفپوش صبا ، نسیم و141 یک مدل بود و به مدل های 131،   132 و 111 اصطلاحا نمی خورد.

 

کفپوش سه بعدی – ایلیا بست

کفپوش سه بعدی خودرو پراید

خوشبختانه در کفپوش های سه بعدی تغییر مدل معنا ندارد.در استفاده از کفپوش پراید از نوع سه بعدی و پنج بعدی نیاز به باز و بسته کردن صندلی ها نیست و همچنین قالب کفپوش به نوعی طراحی شده است که در تمام مدلها از صبا تا 132 و حتی تیبا و کوییک هم قابل استفاده می باشد.

بله جالبترین مساله اینجاست و درست حدس زدین خودرو تیبا ، ساینا و کوییک دارای همان اتاقک پراید هستند و اکثر قطعات و حتی موتور آنها برگرفته از پراید است.

تغییرات جزئی

تنها صندلی ها و کفپوش پرسی قرار گرفته در کف آن تغییرات جزئی داشته که باعث شده اشتراکاتی با هم داشته باشند و در بعضی مواقع قابل نصب روی دیگر مدلها باشد.

البته با تغییر در تیبا مدل جدید صندلی های آن با صندلی ها ساینا یکسان می باشد و همچنین کفپوش سه بعدی آنها مشترک است و این امر موجب وجود همیشگی این محصول در بازار می باشد و در موارد خیلی نادر با عدم موجودی آن رو به رو می شوید.

 

وقتی که پراید ترمز برید و افزایش قیمت آن روزانه شد

متاسفانه با افزایش روز افزون قیمت دلار بسیاری از اجناس که مواد اولیه آنها وارداتی است ذچار افزایش قیمت شده است که لوازم لوکس اتومبیل از آنها مستثنا  نیست.

پیشنهاد ویژه ایلیا بست

شاید شما اهمیت زیادی به کفپوش خودرو خود ندهیدد اما به این مهم توجه داشته باشید که شما در روز میزان خاک، گل، آب و شنی قابل توجهی وارد اتومبیل خود میکنید، پس باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید. هر کفپوشی برای خودرو شما مناسب نیست و یک کفپوش نامناسب می‌تواند ارزش ماشین شما را از نظر ظاهری پایین بیاورد و همینطور برعکس، یک کفی ماشین خوب ‌می‌تواند ظاهر داخل ماشین را جذاب‌تر کند. برای خرید کفپوش به هیچ وجه نگران نباشید  در ایلیا بست کفپوش مخصوص تمامی مدل خودروها موجود است.

و تیم ایلیا بست خرید کفپوش های پنج بعدی را به شما پیشنهاد می کند.پس از خرید خود اذت ببرید و با خیال راحت از آن استفاده کنید چون شما علاوه بر خرید یک کالای باکیفیت صاحب یک کفپوش با قیمت مناسب  و بصرفه شده اید و در بی شک در جشنواره های ایلیا بست شرکت داده خواهید شد.

منبع قسمتی از تاریخچه پراید برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد.

گردآورنده : ایلیا بست – ilyabest.com

  • hashemi
  • جمعه 19 آذر 1400
  • 966 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...